W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Dzisiaj jest 16 lipca 2019 | Imieniny: Mariki, Benity, Dzierżysława
Header

Polska

Prawa pasażerów lotniczych

2019-07-04

Podróże samolotem uchodzą za pewny i szybki sposób przemieszczania się, dlatego są chętniewybierane jako środek transportu w czasie urlopów. Jednak jak wynika z raportu AirHelp, odlotyniezgodne z planem mogą przytrafić się wielu z nas – w czasie weekendów statystycznie coczwarty lot jest opóźniony lub odwołany. Gdy komplikacje dotkną naszego wakacyjnegoprzelotu, warto wiedzieć, w jakich sytuacjach przewoźnik ponosi odpowiedzialność zautrudnienia i kiedy pasażerom należy się rekompensata.Tylko w Polsce, licząc od stycznia do końca października 2018 r., liczba lotów opóźnionych powyżej 15minut sięgnęła blisko 31 tysięcy. Samoloty w ogóle nie wystartowały w planową podróż aż 2 tysiącerazy. Ubiegłoroczne statystyki uświadamiają, że szykując się na nadchodzące wakacje dobrze wiedzieć,jakie prawa przysługują podróżnym w niechcianych przypadkach. Zasady odszkodowania i pomocy dlapasażerów są jednakowe dla lotnisk leżących na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej i ustalaje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego nr 261/2004.

Prawa pasażerów

Informacje o wszelkich zmianach w rozkładzie muszą zostać przekazane podróżnym e-mailowo lubprzez wiadomość SMS. Po otrzymaniu takiej informacji należy skontaktować się telefonicznie z liniąlotniczą, z którą ustalone zostaną dalsze preferencje. Warto o tym pamiętać szczególnie przedzorganizowaniem na własną rękę alternatywnego transportu do miejsca docelowego, bo w przeciwnymrazie wyegzekwowanie zwrotu kosztów od przewoźnika może być trudne. Podobne procedury znajdujązastosowanie w przypadku dużego opóźnienia. Według unijnego prawa pasażerowie, których lot zostałodwołany, powinni otrzymać informacje na temat istniejących alternatyw. – Podróżny jest uprawnionydo wyboru formy rekompensaty za niewykonanie przewozu lub jego opóźnienie. Może odstąpić odumowy i otrzymać pełny zwrot za bilet lub skorzystać z połączenia zaproponowanego przezprzewoźnika. Zmiana planu podróży może odbyć się w najwcześniejszym dostępnym lub w innym,dogodnym dla pasażera, późniejszym terminie. Niektóre linie mogą też zaproponować przelot zkonkurencyjnym przewoźnikiem, jeśli firmy zobowiązane są tzw. umową wzajemną. Pasażer marównież prawo do ubiegania się o odszkodowanie w wysokości ceny zakupionego biletu, gdy lotopóźniony jest o min. 5 godz., choć regulamin niektórych przewoźników dopuszcza taką możliwośćtakże przy np. 3 godz. – tłumaczy Rafał Nawrocki, specjalista ds. obsługi pasażerów Portu Lotniczego Lublin.

Przewoźnik w miarę dostępności połączeń powinien zapewnić klientowi warunki podróży podobne dowybranych. Jednak gdy jest to niemożliwe, ma prawo umieścić go w klasie wyższej lub niższej niżpierwotna. Co ważne, podróżny nie ma wtedy obowiązku dopłacać do droższego biletu. Linia lotniczajest natomiast zobowiązana do zwrotu części kwoty w przypadku zaproponowania miejsca o niższymstandardzie (30, 50 lub 75 proc. ceny biletu, w zależności od liczby kilometrów). W ramach tzw. opieki,przewoźnik musi zapewnić oczekującym na późniejszy lot m.in. możliwość wykonania dwóch rozmówtelefonicznych, a także niezbędne posiłki i napoje stosownie do czasu opóźnienia. W sytuacji, gdykonieczne jest opłacenie dodatkowego noclegu, przewoźnik ma obowiązek pokryć równieżzakwaterowanie w hotelu oraz ewentualny transport na lotnisko.

Odszkodowanie – kiedy?

Linie lotnicze mają obowiązek informować pasażerów o odwołanych rejsach przynajmniej na dwatygodnie przed planowaną datą odlotu. Gdy zrobią to w terminie od siedmiu do czternastu dni, powinnyzaoferować klientom zmianę planu podróży, która pozwoli im na wylot najpóźniej dwie godziny przedpierwotnym terminem oraz dotarcie do miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowanymprzybyciu. W sytuacji, gdy lot zostanie odwołany na mniej niż tydzień przed podróżą, proponowanaalternatywa odlotu nie powinna odbiegać o więcej niż godzinę przed, a przylot więcej niż dwie godzinypo pierwotnym połączeniu. Jak zaznacza Rafał Nawrocki, jeśli przewoźnik nie dotrzymał powyższychwarunków, osoby, których przelot został odwołany mają prawo wystąpić o odszkodowanie. – Wysokośćuzależniona jest od liczby kilometrów lotu i wynosi 250, 400 lub 600 euro. Warto zaznaczyć, żerekompensata finansowa wcale nie musi zostać wypłacona, jeśli odwołanie lotu jest spowodowane tzw.zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, czyli takich, których nie można było uniknąć pomimopodjęcia wszelkich racjonalnych środków. Przykładem mogą być niespodziewane warunki pogodowe,które uniemożliwiają bezpieczny ruch lotniczy – podkreśla Rafał Nawrocki.

Sezon budowlany rozpoczął się na dobre wraz z nastaniem typowo letniej aury
Majówka jak i cały sezon wiosenno-letni zwykle sprzyjają wspólnemu grillowaniu i rodzinnym wypadom za miasto
W tym dniu odbędzie się uroczysta gala "Narodowe Dobro 2019" na Zamku Królewskim w Warszawie
Nadeszła wiosna a przed nami lato
Bociany już do nas zawitały a to najlepszy znak, że prace polowe wkrótce ruszą pełną parą

Continental i John Deere, amerykański lider na światowym rynku w dziedzinie technologii rolniczych, rozpoczynają współpracę w zakresie oryginalnego wyposażenia
Rośliny motylkowate zarówno drobnonasienne, jak i grubonasienne są cenione głównie ze względu na wysoką zawartość białka i korzystny wpływ na żyzność gleby
Fala upałów, która od kilku dni przetacza się przez Europę, jest dobrym przyczynkiem by uczulić przewoźników na to, jak w tak ciężkich warunkach transportować towar, w szczególności produkty szybko zbywalne, a więc żywność, by nie traciła ona na wartości
lisko 400 przedstawicieli najważniejszych podmiotów skupionych wokół polskiego rynku żywności konwencjonalnej i ekologicznej wzięło udział w pierwszym Kongresie Rolnictwa i Żywności Ekologicznej ECO FOOD 360, którego organizatorem był Carrefour Polska
Międzynarodowa Wystawa Rolnicza AGRO SHOW organizowana jest przez Polską Izbę Gospodarczą Maszyn i Urządzeń Rolniczych od 1999 roku
Pogoda Warszawa z serwisu

Patronat
  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl

  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl


  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl