W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Dzisiaj jest 11 grudnia 2019 | Imieniny: Damazego, Waldemara, Artura

Aktualności

Nieplanowany odjazd pociągu - fiasko wykopalisk w Wałbrzychu

2016-08-24

Mija rok od kiedy członkowie Dolnośląskiej Grupy Badawczej - Piotr Koper i Andreas Richter - poinformowali o przypuszczalnej lokalizacji „złotego pociągu” i jego możliwej zawartości, którą miałyby stanowić kosztowności, materiały wojskowe czy archiwa. Zgodnie z analizami miał się znajdować w okolicach 60 kilometra linii kolejowej Wrocław - Wałbrzych. Informacja rzekomo przekazana na łożu śmierci przez jednego z "odkrywców" złotego pociągu stała się bodźcem dla grupy poszukiwaczy. Natychmiast zostały poinformowane ministerstwa: obrony narodowej, kultury i dziedzictwa narodowego oraz skarbu państwa. Wieść o "złotym pociągu" obiegła cały świat a Wałbrzych zyskał wielu turystów.

Koper i Richter nie są pierwszymi, którzy przyczynili się do poszukiwania "złotego pociągu". Pierwszą osobą był Tadeusz Słowikowski. 86-letni mężczyzna tak wspomina moment, w którym dowiedział się o istnieniu skarbu: - O tunelu powiedział mi uratowany przeze mnie Niemiec o nazwisku Schulz. Uchroniłem go przed atakiem ze strony dwóch ludzi, a on w ramach wdzięczności opowiedział mi historię pociągu. Na własną rękę rozpoczął śledztwo. W latach 70 sprawą zainteresowała się Służba Bezpieczeństwa PRL. Jednak poszukiwania prowadzone przez dowódcę Wydziału II Wojewódzkiego Urzędu Spraw Wewnętrznych, majora Stanisław Siorkę, zakończyły się niepowodzeniem. Wartym przypomnienia jest znalezisko dokonane koło Lubiąża 26 listopada 1982 roku. Wykopano wówczas 1354 złotych monet o wadze ponad sześciu kilogramów. Odkrycie utajniono a potem część z nich nielegalnie sprzedano za granicą. Nie świadczy to jednak o istnieniu "złotego pociągu".

Skąd w ogóle zamieszanie wokół "złotego pociągu"? Według legendy pod koniec II wojny światowej grupa Niemców w obawie przed nadciągającą Armią Czerwoną rozpoczęła akcję ukrywania zrabowanych cennych przedmiotów. Służyć im miał ów pociąg, którym wywozili najcenniejsze rzeczy z Wrocławia. Składał się z 12 wagonów wypełnionych licznymi kosztownościami i złotem. "Według sporządzonej listy depozyty miały stanowić zawartość 56 metalowych skrzyń z wiekami uszczelnionymi gumą o masie od 50 do 200 kg, a także wiele mniejszych skrzyń drewnianych." Pociąg zmierzał w kierunku Świebodzic, ale ponoć nigdy tam nie dotarł.

Na podstawie legendy i przekazu Tadeusza Słowikowskiego Dolnośląska Grupa Badawcza rozpoczęła wykopaliska 16 sierpnia bieżącego roku. Eksploatatorzy wykonali dwa wielkie wykopy o głębokości sześciu metrów przecinając nasyp kolejowy, aż do jego podstawy. W obu wykopach zamiast na tunel natrafiono na warstwę iłu. Okazało się, że warstwa ta jest pozostałością po lodowcu. Wiadomość zmartwiła poszukiwaczy, wg których Niemcy mieli wykorzystywać ił do ochrony obiektów - bunkrów i tuneli - przed bombardowaniami. Tomasz Siwiec - kierownik budowy krótko komentuje tą sytuację: - "lodowiec sprawił nam psikusa". Członkowie grupy badającej z pewnością nie przestają marzyć o wielkim bogactwie. Zamierzają dalej prowadzić badania, które doprowadzą ich do "złotego pociągu". Dziś wiemy jedno - na 65 kilometrze linii kolejowej Wrocław - Wałbrzych nie ma ani tunelu, ani pociągu. Jest z pewnością rozczarowanie. Z niecierpliwością czekamy na odpowiedź czy legenda pozostanie legendą czy stanie się faktem. Póki co "złoty pociąg" odjechał szybciej niż typowa polska kolej.

BC



Przed nami okres gorączkowych przygotowań do świąt Bożego Narodzenia
Czasami czujemy się wypaleni pracą na etacie jednak nie wszyscy mamy dość odwagi aby stworzyć własny biznes od podstaw
Jeśli właśnie zakupili Państwo lub dopiero zamierzają nabyć swoje upragnione "M" lub dom to na pewno równolegle rozważacie w jaki sposób umeblować własne "4 kąty"
Wychodząc na przeciw temu hasłu, redakcja TVEXPO przyjrzała się naszym rodzimym producentom żywności
Już jakiś czas temu musieliśmy odwiesić do szaf stroje kąpielowe i krótkie spodenki

Zboża ozime: Jak widać w tych już zimowych dniach dużo się dzieje
Doskonalenie i wdrażanie innowacyjnych technologii produkcji rolnej, techniki rolniczej i uprawy roślin to ważne wyzwanie, przed którym stoi polskie rolnictwo
Zbiory kukurydzy na ziarno są zakończone
Rolnicy coraz częściej rezygnują z tradycyjnej płużnej oraz bezpłużnej uprawy roli i sięgają po innowacyjne technologie w zakresie polowej produkcji roślinnej, w tym Mzuri Pro-Til
Choć zbiory roślin okopowych czy kukurydzy oraz uprawki przedsiewne są już zakończone, nie oznacza to końca pracy
Pogoda Warszawa z serwisu

Patronat
  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl

  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl


  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl