W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Dzisiaj jest 17 września 2019 | Imieniny: Franciszka, Hildegardy, Roberta
Header

Aktualności

Stary grat tysięcy wart. Podatek akcyzowy zachęci do kupowania nowych samochodów?

2016-11-29

Dotychczas akcyzą obejmowano samochody osobowe rejestrowane po raz pierwszy w Polsce. Dotyczy to pojazdów nowych jak i sprowadzanych z zagranicy. Dzisiaj obowiązują dwie stawki podatku akcyzowego: 3,1% wartości pojazdu dla samochodów o pojemności silników do 2.0 l i 18,6% dla pojazdów o pojemności silników powyżej 2.0 l. Ministerstwo Finansów postuluje zmianę naliczania podatku. Pierwotnie o jego wysokości miał decydować rocznik auta i jego pojemność. Teraz ma się pojawić kolejne kryterium, tzw. wskaźnik deprecjacji. Nowelizacja ustawy spowoduje, że sprowadzając samochód z zagranicy będziemy mogli zobaczyć przed zakupem ile dokładnie wyniesie akcyza. Nowy model opodatkowania zakłada, że w przypadku dwóch samochodów o tych samych parametrach silnika (pojemność) oraz normie emisji spalin (norma euro), niższym podatkiem zostanie objęty starszy samochód.

Podatek w nowej formie

Ministerstwo Finansów postuluje wzrost stawki podatku dla poszczególnych norm "euro", czyli norm emisji spalin. Mówiąc krótko - im niższa norma emisji tym większa stawka podatku.
Dla każdej normy euro, a także pojemności silnika resort przypisał określoną stawkę. Dopiero mnożąc jej poziom przez współczynnik deprecjacji, który ściśle jest związany z wiekiem auta, otrzymamy poziom należnej do zapłacenia akcyzy. Współczynnik deprecjacji to wskaźnik zależy od wieku auta (czas liczony w miesiącach od pierwszej rejestracji w miesiącach).

Konkretny - ile zapłacę?

Wyjaśnianie szczegółów nowego podatku już wzbudza irytację Polaków. Każdy chce mieć jasno powiedziane ile zapłaci chcąc sprowadzić samochód z zagranicy. Nie da się póki co jasno tego stwierdzić. Co najważniejsze, nie będzie zasady, że im samochód straszy, tym podatek wyższy. Należny podatek obliczany jest z wykorzystaniem wzoru, który uwzględnia spadek wartości pojazdu z upływem czasu (uwzględnienie we wzorze współczynnika deprecjacji).


Bardzo dużo zapłacimy zatem w skrajnych przypadkach, np. dużych i starych aut lub modeli kolekcjonerskich. Sprowadzanie takich lub zakup stosunkowo młodego pojazdu zabytkowego nie będzie opłacalny. Za stare auta z dużym silnikiem zapłacimy nawet 56 tys. Pocieszające jest natomiast, że stawki akcyzy nie wpłyną na OC i AC sprowadzanych samochodów.

BC, biznes.interia.pl, egospodarka.pl

Zaproszenie na uroczystą galę - Narodowe Dobro 2019
Powoli kończą się wakacje
W sezonie ogórkowym liczy się przede wszystkim sport i wypoczynek
Sezon budowlany rozpoczął się na dobre wraz z nastaniem typowo letniej aury
Majówka jak i cały sezon wiosenno-letni zwykle sprzyjają wspólnemu grillowaniu i rodzinnym wypadom za miasto

Rozgoryczenie producentów rzepaku jest ogromne
Napędzają maszyny, ciągną przyczepy i urządzenia rolnicze
GUS opublikował dzisiaj wstępny szacunek głównych ziemiopłodów rolnych i ogrodniczych
Technologia w służbie naturze – GPS pozwala ratować pszczoły Kradzieże uli to prawdziwa zmora hodowców pszczół i producentów miodu
Nadeszły żniwa
Pogoda Warszawa z serwisu

Patronat
  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl

  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl


  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl