W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Dzisiaj jest 25 czerwca 2019 | Imieniny: Łucji, Wilhelma, Albrechta

Aktualności

Czy Polska potrzebuje nowych lotnisk?

2017-01-24

Władze województwa podlaskiego niebawem zdecydują o przyszłości dwóch ważnych projektów. Mowa o lotniskach w Suwałkach i Białymstoku.
- W ostatnich tygodniach prace przygotowawcze do rozpoczęcia budowy pasa startowego w Suwałkach nabrały dość dużego tempa. Kończymy większość spraw formalnych. Od ogłoszenia przetargu na budowę pasa dzielą nas już tylko tygodnie - mówi prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz. Pas startowy ma mieć 1350 metrów długości i będzie mógł przyjmować samoloty zabierające na pokład ok. 50 pasażerów. Szacowany koszt budowy to 15 mln zł.

Budową lotniska zainteresowane są również władze Białegostoku, który oddalony jest od Suwałk o ok. 120 km. Inwestycja miałaby powstać na Krywlanach, gdzie obecnie znajduje się lotnisko sportowe. Długość pasa startowego oraz termin ukończenia prac są zbliżone do tych, które podają władze Suwałk (ok. 1350 m oraz 2018 r.).

Władze wojewódzkie wyrażają zgodę na budowę dwóch pasów startowych. Przypomnijmy, że kilka lat temu wycofano się z pomysłu budowy lotniska regionalnego. "Plany dotyczące lotnisk lokalnych w Białymstoku i Suwałkach są już bardzo realne. Jako samorząd chcemy wziąć udział w ich dofinansowaniu" - mówił dwa tygodnie temu, cytowany przez Suwałki24.pl marszałek Jerzy Leszczyński.

Polacy latają chętniej

Pomysł budowy kolejnych mini-lotnisk nie jest przyjmowany z optymizmem. Jednak statystyki pokazują, że rośnie zainteresowanie podróżami samolotowymi. W ubiegłym roku polskie lotnictwo obsłużyły ponad 34 miliony pasażerów. To wzrost o prawie 4 mln, w porównaniu z rokiem 2015. Za ten dobry wynik odpowiadają przede wszystkim lotniska w Warszawie i Krakowie. Tylko z tych dwóch lotnisk skorzystało o 2,5 miliona więcej pasażerów niż w roku 2015.

Pasażerowie polskich lotnisk. Źródło:wyborcza.biz

Liderem zmian dot. liczby obsługiwanych pasażerów jest Radom. To wzrost o 1840%! Jednak liczba pasażerów nie jest już tak zachwycająca. W ubiegłym roku radomski port wybrało 9713 osób. W lutym z lotniska zniknęły linie Czech Airlines, latające do Pragi. W kwietniu lukę po czeskim przewoźniku wypełnił jednak Sprint Air. Aktualnie lata z Radomia do Gdańska, Wrocławia, Pragi i Lwowa. Zrezygnowano z lotów do Berlina, które funkcjonowały w letniej siatce połączeń. Lotnisko planuje dalsze inwestycje za 100 mln zł (przedłużenie pasa startowego, nowa płyta postojowa). Poszukiwany jest także inwestor strategiczny – wśród potencjalnych nabywców wymienia się izraelską firmę iHLS.

Warszawskie i krakowskie lotnisko to niewątpliwi liderzy polskiego lotnictwa cywilnego. Lotnisko Chopina w Warszawie w ubiegłym roku odnotowało kolejny rekordowy wynik w swojej historii obsługując prawie 13 mln podróżnych. To wzrost o 14% w porównaniu z rokiem 2015. W sezonie letnim 2016 r. Lotnisko Chopina miało w ofercie 108 destynacji w 45 krajach – z czego 23 to były nowości (w ruchu czarterowym było 50 dodatkowych kierunków). Był to absolutny rekord w historii portu. Na Lotnisku Chopina pojawiły się linie Air China oraz Air Canada Rouge. Z kolei Emirates i Qatar Airways zaczęły latać do Warszawy większymi samolotami. Wizz Air podjął decyzję o zbazowaniu w Warszawie szóstego samolotu. Lotnisko planuje już nowe trasy połączeń, a także dalszą rozbudowę. Dotyczy to np. pirsu południowego, będącego przedłużeniem hali głównej terminalu.

Krakowskie Balice to drugie największe lotnisko w Polsce. W ostatnim roku przybyło ponad 760 tys. pasażerów. To wzrost o 18%! W trwającym sezonie zimowym lotnisko ma w ofercie 65 połączeń regularnych do 57 portów lotniczych w 17 krajach. Lata stąd 21 przewoźników. Kraków jest z kolei jedynym polski portem lotniczym, z którego latają tanie linie easy Jet. W 2016 r. uruchomiły cztery nowe połączenia – do Genewy, Manchesteru, Neapolu i Wenecji. 19 grudnia ubiegłego roku ostatecznie zakończyła się – trwająca od 2013 r. – rozbudowa i modernizacja terminalu pasażerskiego.

Trzy lotniska odnotowały ogromne straty.

Z lotniska w Bydgoszczy skorzystało o 4 tys. osób mniej niż w roku 2015. Aktualnie z Bydgoszczy można polecieć liniami Ryanair do Londynu Stansted i Birmingham, a Lufthansą do Frankfurtu. W marcu wrócą zawieszone na sezon zimowy loty do Glasgow i Dusseldorfu, a Lufthansa zwiększy tygodniową liczbę połączeń do Frankfurtu. Natomiast w kwietniu wrócą loty do Rzymu obsługiwane przez włoską linię lotniczą Mistral Air. W 2016 r. bydgoskie lotnisko zakończyło inwestycje związane z powiększaniem terminala – powstał sklep wolnocłowy, salon VIP i kawiarnie.

Jeszcze więcej pasażerów "wyparowało" z lotniska w Łodzi. W roku 2012 było ich ponad 450 tys. W ubiegłym roku łódzki port wybrało zaledwie 241 tys. pasażerów. To o ponad 46 tys. mniej niż w roku poprzednim. Aktualnie z Łodzi latają Ryanair (do Londynu, East Midlands i Dublina) i Adria (do Monachium, Paryża i Amsterdamu). W sezonie wakacyjnym 2017 w ofercie znajdą się także loty czarterowe do Heraklionu, na Korfu i Zakynthos. W czerwcu ubiegłego roku w porcie lotniczym została otwarta nowa płyta postojowa, licząca osiem stanowisk. Port lotniczy chce pozyskać kolejnych przewoźników, a także nastawia się na ruch cargo.

Liderem niechlubnych statystyk jest Zielona Góra. W roku 2016 z jej portu skorzystało o prawie połowę mniej osób niż w roku 2015. Tym samym port lotniczy w Zielonej Górze Babimoście stał się najmniejszym lotniskiem pasażerskim w Polsce. Wynik 9,4 tys. pasażerów jest gorszy niż w latach 2012 i 2013. Na razie jedynym regularnym połączeniem są loty do Warszawy organizowane przez Sprint Air. Lotnisko stawia także na ruch czarterowo-wakacyjny. Rozważane jest uruchomienie lotów do kolejnych destynacji – pod uwagę brany jest Lwów.

Coraz więcej osób korzysta z polskich lotnisk, ale ten wzrost jest de facto zasługą tych największych - Warszawy i Krakowa. Sukces można odnotować w momencie, gdy działalność lotniska przynosi korzyści finansowe. Aktualnie tylko pięć lotnisk jest rentownych. Jak informuje portal pasażer.com do tego grona należy Warszawa, Kraków, Gdańsk, Katowice i Wrocław. Warszawskie Okęcie zanotowało 175 mln zysku! Drugie miejsce zajmuje Kraków z 35 milionowym zyskiem. Dalej jest Gdańsk - 24 mln, Katowice - niecałe 11 mln i Wrocław - poniżej 10 mln.

Cóż, lokalne władze chcą budować lotniska dla mieszkańców, ale chyba nie do końca liczą się z finansowymi konsekwencjami. Jak pokazują dotychczasowe statystyki - mniejsze lotniska to skarbonka bez dna.

BC, onet.pl, pasażer.com, wyborcza.biz

Sezon budowlany rozpoczął się na dobre wraz z nastaniem typowo letniej aury
Majówka jak i cały sezon wiosenno-letni zwykle sprzyjają wspólnemu grillowaniu i rodzinnym wypadom za miasto
W tym dniu odbędzie się uroczysta gala "Narodowe Dobro 2019" na Zamku Królewskim w Warszawie
Nadeszła wiosna a przed nami lato
Bociany już do nas zawitały a to najlepszy znak, że prace polowe wkrótce ruszą pełną parą

Międzynarodowa Wystawa Rolnicza AGRO SHOW organizowana jest przez Polską Izbę Gospodarczą Maszyn i Urządzeń Rolniczych od 1999 roku
Europejska polityka rolna wymaga zrównoważenia pod względem środowiskowym i społecznym oraz szerokiej debaty publicznej
Zakład w Ligocie Dolnej koło Kluczborka zwiększy moce produkcyjne Cedrob Pasze o 30 tys
Döhler to jeden z największych podmiotów skupujących owoce i producent koncentratu jabłkowego w Polsce
Od siewników, ciągników i kombajnów, przez prasy do belowania słomy aż po rozdrabniacze
Pogoda Warszawa z serwisu

Patronat
  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl

  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl


  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl