W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Dzisiaj jest 11 grudnia 2019 | Imieniny: Damazego, Waldemara, Artura

Aktualności

Bezczelność operatora nie pozostanie bezkarna

2017-02-07

Już w 2015 roku było wiadomo, że coraz więcej Polaków decyduje się na rezygnację z telefonii stacjonarnej. Dzieje się to ku niezadowoleniu dominującego w kraju dostawcy. Jak się okazuje Orange Polska w celu uniemożliwienia klientom uwolnienia się od swoich usług bezprawnie przedłużała umowy dotyczące Neostrady i telefonii stacjonarnej. UOKiK nałożył na firmę karę pieniężną wynoszącą prawie 30 mln zł. A przykładów na dezinformację klientów ze strony dawnej Telekomunikacji można szukać już w latach 90 -tych...

W 2015 roku Urząd Komunikacji Elektronicznej przeprowadził badanie, z którego wynikało, że z telefonu stacjonarnego korzysta 23% ankietowanych. Decydowało o tym jedynie przyzwyczajenie. Wśród osób po 60 roku życia niecałe 50% użytkowało telefon stacjonarny. Z ankiety płynął też wniosek, że 90% Polaków korzysta z telefonów komórkowych. Telefon domowy zaczął wiązać się już tylko z nieproporcjonalnym do potrzeb wydatkiem. Nic dziwnego, że mieszkańcy naszego kraju coraz częściej decydują się na rezygnację z takich zobowiązań. Niestety od dawna było jasne, że nie jest łatwo wypowiedzieć umowę Orange.

Czym jest Orange Polska?

Przed fuzją były to dwie odrębne spółki - Telekomunikacja Polska i PTK Centertel. Orange Polska to były monopolista, a obecnie dominujący dostawca telefonii stacjonarnej w Polsce. Obsługuje też telefonię komórkową, jest dostawcą internetu i usług telekomunikacyjnych.

W 2000 spółka posiadała 8,3 mln abonentów indywidualnych i 1,6 mln abonentów korporacyjnych. W połowie 2011 r. liczba łączy stacjonarnych spadła do 6 mln, liczba detalicznych szerokopasmowych dostępów do Internetu wyniosła 2,3 mln, a liczba klientów usług TV – 0,6 mln.

Przekręty TP

W 1996 roku TP SA umożliwiła przeciętnym użytkownikom komputerów dostęp do internetu za cenę lokalnego połączenia telefonicznego. Dostęp nie wymagał wykupu konta u dostawcy. Zaletą była prostota i dostępność w całym kraju oraz jednolite stawki. Wystarczyło wykręcić numer 0202122, poczekać aż modem skończy śpiewać i po chwili dostęp był możliwy. Pierwsza brama do Internetu dzisiejszych 30 i 35 - latków ciszyła się wielkim zainteresowaniem. Był to w końcu darmowy dostęp do sieci! Płaciło się tylko za korzystanie z telefonu. Niestety sposób naliczania sprawiał, że osobom intensywnie korzystającym z Internetu nierzadko przychodziły rachunki po 200-400 zł! Przeważnie opłata wynosiła 100 zł miesięcznie - w porównaniu z dzisiejszą sytuacją jest to aż niewiarygodne.

Monopolistka na polskim rynku telefonii stacjonarnej, Telekomunikacja Polska, została zmuszona do ustępstw i udostępnienia swojej infrastruktury innym firmom oraz dostawcom. Pod naciskiem Prezes UKE Anny Streżyńskiej i nałożeniu kary w wysokości 107 milionów złotych, TP S.A. oddzieliła usługę telefoniczną abonamentową od Neostrady. Jednocześnie Telekomunikacja Polska wprowadziła zbyt wygórowaną opłatę za utrzymanie łącza. Za ten krok 21 lutego 2007 na spółkę została nałożona rekordowa kara równa 3% rocznych przychodów, tj. prawie 340 milionów zł.

Niełatwo uwolnić się od Orange

Przykładowe wpisy znalezione w Internecie:

"Mam z pozoru banalne pytanie, lecz chciałbym się upewnić w jednej sprawie. Jestem abonentem Orange, i w perspektywie najbliższych miesięcy będę chciał się uwolnić od tego operatora telekomunikacyjnego. (...) Operatorowi lubią "ginąć" wypowiedzenia wysyłane pocztą, a nawet te dostarczane osobiście do salonów okazują się w cudowny sposób czasami wyparowywać mimo tego, że klient ma na kopii potwierdzenie dostarczenia wypowiedzenia. Prościej mówiąc - klient wypowiada umowę, usługi dalej działają, a faktury są dalej naliczane."

"Mam spory problem z firmą Orange, może nagłośnienie sprawy pomoże mi jakoś zakończyć tą sprawę i rozstać się z to dziwną firmą. (...) Wyprowadzam się z mieszkania i chcę rozwiązać z umowę na Neostradę. Normalna sprawa. Idę do salonu we Wrocławiu przy kinie Nowe Horyzonty załatwić sprawę (Faktury opłacone, umowę też już mogę rozwiązać). Konsultant wszystko sprawdza i mówi, że wypowiedzenie wpisał do systemu i w następnym cyklu rozliczeniowym umowa będzie rozwiązana. I na tym moja przygoda z Orange powinna się skończyć! Jednak tak się nie dzieje. (...) Po dwóch miesiącach coś mnie tknęło i zalogowałem się do systemu i tam widzę dwie nowe faktury. (...) Dzwonie na infolinię, pytam co jest grane i dostaję informację, że nie w systemie nie ma żadnego śladu po rozwiązaniu umowy i umowa została automatycznie przedłużona na kolejny okres. Bez możliwości szybszego wypowiedzenia!!!

Dodatkowo jeśli klient ma to "szczęście", że jakimś cudem udaje mu się pomyślnie przeprowadzić proces rezygnacji z usług, natychmiast jest zarzucany innymi ofertami lub podejmowane są próby namówienia do cofnięcia decyzji pozbawiającej firmę comiesięcznych zysków.

UOKiK ustalił, że zakwestionowane działania dotyczące bezprawnego przedłużania umów mogły być prowadzone przez Orange Polska wobec umów zawartych lub przedłużonych co najmniej od listopada 2010 roku. Ponadto zobowiązano ją do rekompensaty publicznej wobec konsumentów dotkniętych skutkami niedozwolonej praktyki: zwrotu byłym abonentom opłat za przedterminowe rozwiązanie automatycznie przedłużonej umowy. Telekom musi również umożliwić aktualnym abonentom wypowiedzenie bez żadnych konsekwencji tak przedłużonych umów oraz poinformuje o tym klientów na swojej stronie internetowych i w listach.

MW, wirtualnemedia.pl, http://internetum.blox.pl/, wikipedia, forumprawne.org, wykop.pl, prnews.pl

Przed nami okres gorączkowych przygotowań do świąt Bożego Narodzenia
Czasami czujemy się wypaleni pracą na etacie jednak nie wszyscy mamy dość odwagi aby stworzyć własny biznes od podstaw
Jeśli właśnie zakupili Państwo lub dopiero zamierzają nabyć swoje upragnione "M" lub dom to na pewno równolegle rozważacie w jaki sposób umeblować własne "4 kąty"
Wychodząc na przeciw temu hasłu, redakcja TVEXPO przyjrzała się naszym rodzimym producentom żywności
Już jakiś czas temu musieliśmy odwiesić do szaf stroje kąpielowe i krótkie spodenki

Zboża ozime: Jak widać w tych już zimowych dniach dużo się dzieje
Doskonalenie i wdrażanie innowacyjnych technologii produkcji rolnej, techniki rolniczej i uprawy roślin to ważne wyzwanie, przed którym stoi polskie rolnictwo
Zbiory kukurydzy na ziarno są zakończone
Rolnicy coraz częściej rezygnują z tradycyjnej płużnej oraz bezpłużnej uprawy roli i sięgają po innowacyjne technologie w zakresie polowej produkcji roślinnej, w tym Mzuri Pro-Til
Choć zbiory roślin okopowych czy kukurydzy oraz uprawki przedsiewne są już zakończone, nie oznacza to końca pracy
Pogoda Warszawa z serwisu

Patronat
  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl

  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl


  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl