W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Dzisiaj jest 22 sierpnia 2019 | Imieniny: Cezarego, Zygfryda, Marii
Header

Aktualności

Dlaczego mniej ludzi słucha Polskiego Radia?

2017-02-13

Najwięcej osób w okresie od listopada 2016 do stycznia 2017 roku, zrezygnowało ze słuchania radiowej Trójki - wynika z analizy opracowanej przez portal wirtualnemedia.pl. Jedynka, co prawda, znajduje się na podium najpopularniejszych stacji, ale cały czas wzrasta nad nią przewaga lidera zestawienia - Radia RMF FM. Zdaniem prezes PR Barbary Stanisławczyk, realizacja misji radia publicznego jest trudna, ale szukane są nowe drogi dotarcia do słuchacza.

Polskie Radio w rankingu

Udział Jedynki w rynku wyniósł w omawianym okresie 9,1%, co oznacza słuchaczy jest o 0,4% mniej w porównaniu z poprzednim rokiem. Obecnie redaktorem naczelnym Programu I jest Rafał Porzeziński. W styczniu 2016 roku odwołano z tej funkcji Kamila Dąbrowę, który nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji utożsamił z zagrożeniem niezależności mediów.

Udział w rynku radiowej Trójki wyniósł 8,1%, co oznacza obniżenie popularności o 0,5%. Obecnie funkcję redaktora naczelnego Programu III pełni Adam Hlebowicz. Poprzednia dyrektor, Paulina Stolarek-Marat, podała się do dymisji w marcu 2016 roku, ale rozgłośnią kierowała tylko miesiąc. Trójka od dawna spotyka się z ogniem krytyki i oskarżeniami o upolitycznienie. Co ciekawe historia powtarza się pod różnymi rządami, tylko role się odwracają.

Polskie Radio 24, dawna Czwórka, znajduje się w zestawieniu na 12 miejscu, z udziałem w rynku 0,3%. Dla porównania, Program IV Polskiego Radia w okresie listopad 2015-styczeń 2016 miał 0,5% udziału.

Analiza opracowana przez wirtualnemedia.pl na podstawie Radio Track Millward Brown

Czym jest formuła radia?

Formatowanie stacji radiowych jest związane z określeniem jakości i sposobu przekazu treści w eterze. Charakter programu, model stacji radiowej, to ustalony jednoznaczny wzór audycji odzwierciedlający jej filozofię działania, ukierunkowany na oczekiwania określonego rynku, dostosowany do potrzeb określonej grupy lub grup słuchaczy.

W Polsce o formatach poszczególnych stacji zaczęto mówić dopiero od 1993 roku, w pewien sposób spowodował to i wymusił pierwszy proces koncesjonowania. Stacje komercyjne zobligowane do walki o reklamodawców musiały określić precyzyjniej swoje grupy docelowe, by móc utrzymywać się z wpływów ze sprzedaży czasu antenowego. Z uwagi na prawnie gwarantowane finansowanie Polskiego Radia z budżetu państwa sektor publiczny nie musiał poddawać się procesowi formatowania, co nie oznacza, że w ogóle mu nie uległ.

Charakterystyczne jest to, że Program Pierwszy Polskiego Radia nie ma sprecyzowanego targetu, a więc oczekiwań odbiorców. Jedynka słuchana jest na terenie całego kraju przez osoby w każdym wieku. Być może część słuchaczy rezygnuje więc z słuchania Programu I, na rzecz innej stacji, w której formacie jest to, czego konkretnie poszukują, zarówno pod względem audycji, jak i muzyki.

Światowy Dzień Radia

Obchodzony 13 lutego World Radio Day upamiętnia inaugurację działalności rozgłośni Narodów Zjednoczonych, która powstała w 1946 roku. Z inicjatywą wyszła Academia Española de la Radio 20 września 2010. Do dyrektora generalnego UNESCO wniosek trafił 26 sierpnia 2011.

UNESCO chce zwrócić uwagę na znaczenie radia jako środka komunikacji na świecie, zarówno w krajach rozwiniętych, gdzie stacje radiowe wykorzystują nowe technologie jak i w krajach rozwijających się, gdzie radio stymuluje rozwój społeczeństw. Tegoroczne obchody odbywają się pod hasłem "Radio to Ty". Prezes Polskiego Radia Barbara Stanisławczyk stwierdziła przy tej okazji, że "nie jest prawdą, że polskie społeczeństwo oczekuje byle jakich treści, szybkich, opartych tylko na przekazie krótkim, komercyjnym".

Stanisławczyk wskazała, że Polskie Radio rozwija się na nowych polach eksploatacji, czyli w Internecie i poprzez aplikacje mobilne.

"Polskie Radio ma tę trudność, że realizuje misję radia publicznego. To znaczy, że wymaga się od nas i my sami wymagamy od siebie, żeby nasze programy były wysokiej jakości, żeby dotykały spraw ważnych, również trudnych, żeby były to formy takie, jak teatr PR czy reportaż, które zniknęły ze stacji komercyjnych, a w Polskim Radiu mają się bardzo dobrze" - podkreśliła na antenie Jedynki.

Stanisławczyk dodała, że radio stale cieszy się popularnością odbiorców, gdyż jest "specjalnym, specyficznym medium towarzyszącym". Nie absorbuje jak telewizja, nie wymaga nieustannego obserwowania, można go słuchać jadąc samochodem czy będąc w pracy.

MW, wikipedia, Folia Litteraria Polonica, Polskie Radio, wirtualnemedia.pl

W sezonie ogórkowym liczy się przede wszystkim sport i wypoczynek
Sezon budowlany rozpoczął się na dobre wraz z nastaniem typowo letniej aury
Majówka jak i cały sezon wiosenno-letni zwykle sprzyjają wspólnemu grillowaniu i rodzinnym wypadom za miasto
W tym dniu odbędzie się uroczysta gala "Narodowe Dobro 2019" na Zamku Królewskim w Warszawie
Nadeszła wiosna a przed nami lato

Napędzają maszyny, ciągną przyczepy i urządzenia rolnicze
GUS opublikował dzisiaj wstępny szacunek głównych ziemiopłodów rolnych i ogrodniczych
Technologia w służbie naturze – GPS pozwala ratować pszczoły Kradzieże uli to prawdziwa zmora hodowców pszczół i producentów miodu
Nadeszły żniwa
Jak zminimalizować skutki suszy glebowej? Lato w pełni
Pogoda Warszawa z serwisu

Patronat
  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl

  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl


  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl