W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Dzisiaj jest 16 lipca 2019 | Imieniny: Mariki, Benity, Dzierżysława
Header

Aktualności

Kolejne bankructwo marketu w Polsce? Dlaczego upadają?

2017-03-08

Brytyjska sieć Tesco informowała o erozji swojej konkurencyjności w 2015 roku. Wówczas detalista zanotował ok. 6,4 miliardów funtów strat. W 2016 roku zamknięto 7 supermarketów należących do sieci w Polsce. Teraz firma zapowiada kolejne zwolnienia i likwidację dwóch kolejnych sklepów. Skąd biorą się problemy marketów?

Tesco jest największą siecią handlową w Wielkiej Brytanii. Jego twórca, Jack Cohen, zaczynał od prowadzenie straganu w londyńskim East Endzie. Pierwszy sklep pod szyldem TESCO powstał w 1929 roku w Edgware, już 10 lat później Cohen był właścicielem 100 sklepów. Pierwszy hipermarket Tesco w Polsce został otwarty we Wrocławiu w 1998 roku.

5 lat temu kryzys polskiego handlu obejmował głównie małe sklepy. Firma Nielsen przeprowadziła wtedy ankietę z której wynikało, że Polacy robią głównie w sklepach wielkopowierzchniowych. Małym sklepikom zaczęła zagrażać upadłość. Ostatnio to właśnie duże markety zaczęły borykać się z problemami finansowymi. W 2016 roku upadł MarcPol, zajmujący się handlem hurtowym oraz sprzedażą detaliczną odzieży damskiej, a Makro Cash&Carry ogłosiła zwolnienia grupowe 6800 osób. Oszczędności szuka rzecz jasna także Tesco. Firma od jakiegoś czasu ogranicza działalność w naszym kraju. Restrukturyzacja nie pomogła jednak w powrocie do dawnych zysków.

Teraz więc w coraz większym kłopocie znajdują się sklepy wielkopowierzchniowe. Dlaczego? Okazuje się, że nie mają szans w rywalizacji z dyskontami. Dla wielu osób zakupy w sklepie liczącym kilka tys. mkw. są czasochłonne i męczące. Mniejsze sklepy, takie jak Lidl i Biedronka cieszą się niezmiennie dużą popularnością wśród Polaków.

Hipermarkety są też coraz mniej popularne za granicą, w Stanach i w Europie Zachodniej. W USA głównym przeciwnikiem wielkich sklepów są jednak zakupy internetowe. Ze Stanów Tesco dawno już się wycofało. W Wielkiej Brytanii zlikwidowano ponad 40 sklepów.

Przez jakiś czas Tesco usiłowało konkurować w Polsce ze słynnym portugalskim owadem i niemiecką siecią stworzoną przez Ludwiga Lidla. Idąc w ślady popularnych dyskontów, sieć podniosła pensje w 2016 roku. Wkrótce przestało działać 7 sklepów. "Niewypałem" okazały się też e-zakupy spożywcze - Tesco likwiduje działy sprzedaży internetowej w kilku hipermarketach: Częstochowie, Kielcach, Łodzi Widzewie, Opolu, Rybniku i Zielonej Górze.

Tymczasem Lidl imponuje ekspertom. Sieć cały czas rośnie, inwestuje, zapewnia dobre warunki pracy i jednocześnie zwiększa zyski - orzekli przedstawiciele firmy Barclays. W 2015 roku przychody osiągnęły 38,3 mld euro, przy dużym wzroście w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i w Czechach. Dodatkowo Lidl skutecznie promuje marki własne. Tesco co prawda też chwali się swoimi markami, ale nie przynosi to takiego skutku, jak u niemieckiego konkurenta.

Niedawno stanowisko dyrektora zarządzającego Tesco w Polsce objął Martin Beháň. Trudne położenie brytyjskiego detalisty sprawia, że czeka go nie lada wyzwanie. Klienci odwracają się od hipermarketu, a niemałym problemem są również relacje z pracownikami i rozpoczęty miesiąc temu spór zbiorowy pomiędzy NSZZ "Solidarność" a spółką. Teraz już chyba nikt nie nazwałby Biedronki i Lidla "obciachowymi sklepami".

MW, innpoland.pl, fakt.pl, rp.pl, gazeteprawna.pl, wikipedia, dlahandlu.pl, TVN 24 bis

Sezon budowlany rozpoczął się na dobre wraz z nastaniem typowo letniej aury
Majówka jak i cały sezon wiosenno-letni zwykle sprzyjają wspólnemu grillowaniu i rodzinnym wypadom za miasto
W tym dniu odbędzie się uroczysta gala "Narodowe Dobro 2019" na Zamku Królewskim w Warszawie
Nadeszła wiosna a przed nami lato
Bociany już do nas zawitały a to najlepszy znak, że prace polowe wkrótce ruszą pełną parą

Continental i John Deere, amerykański lider na światowym rynku w dziedzinie technologii rolniczych, rozpoczynają współpracę w zakresie oryginalnego wyposażenia
Rośliny motylkowate zarówno drobnonasienne, jak i grubonasienne są cenione głównie ze względu na wysoką zawartość białka i korzystny wpływ na żyzność gleby
Fala upałów, która od kilku dni przetacza się przez Europę, jest dobrym przyczynkiem by uczulić przewoźników na to, jak w tak ciężkich warunkach transportować towar, w szczególności produkty szybko zbywalne, a więc żywność, by nie traciła ona na wartości
lisko 400 przedstawicieli najważniejszych podmiotów skupionych wokół polskiego rynku żywności konwencjonalnej i ekologicznej wzięło udział w pierwszym Kongresie Rolnictwa i Żywności Ekologicznej ECO FOOD 360, którego organizatorem był Carrefour Polska
Międzynarodowa Wystawa Rolnicza AGRO SHOW organizowana jest przez Polską Izbę Gospodarczą Maszyn i Urządzeń Rolniczych od 1999 roku
Pogoda Warszawa z serwisu

Patronat
  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl

  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl


  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl