W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Dzisiaj jest 25 czerwca 2019 | Imieniny: Łucji, Wilhelma, Albrechta

Aktualności

Rząd wykupuje reklamy w mediach, które go krytykują. PiS wciąż wspiera niemieckie i liberalne media

2017-03-21

Kilka miesięcy temu Adam Michnik podczas spotkania w Koszalinie tłumaczył, że zła kondycja finansowa "Gazety Wyborczej" jest m.in. wynikiem ograniczenia prenumeraty przez państwowe instytucje, a także rezygnacji z wykupywania ogłoszeń przez spółki Skarbu Państwa. Przypomnijmy, że pogłoski o wycofaniu państwowych reklam i prenumeraty „Gazety Wyborczej” ucieszyły polityków PiS. Bardzo zdecydowanie wypowiedział się poseł Stanisław Pięta, który nazwał wspieranie m.in. "GW" znieważaniem Polski.

Wpis posła Stanisława Pięty na Twitterze

Cytując posła Piętę - PiS znieważa Polskę

Okazuje się, że miliony z rządowych reklam nadal płyną do „Gazety Wyborczej” i TVN. W ubiegłym roku ministerstwa i spółki Skarbu Państwa przekazały wiele milionów złotych za reklamę w liberalnych mediach. To bulwersująca sprawa, tym bardziej, że PiS od dłuższego czasu krytykuje "antypolskie" media i zapowiada ich repolonizację. Dziwi też fakt, że media krytykujące partię rządzącą korzystają ze "wsparcia" swojego "rywala".

Jak wynika z danych Kantar Media, opublikowanych przez portal Wirtualnemedia.pl, tylko w pierwszym kwartale 2016 r. ministerstwa na reklamy w „Gazecie Wyborczej” przeznaczyły ponad 2 mln zł. To dało tytułowi kierowanemu przez Adama Michnika pozycję lidera wśród dzienników zamieszczających ministerialne reklamy. Na drugim miejscu znalazł się „Dziennik Gazeta Prawna”, w którym ministerstwa wykupiły reklamy za prawie 1,2 mln zł. Tytuł ten jest wydawany przez spółkę Infor, w której 49 proc. udziałów ma szwajcarsko-niemiecki Ringier Axel Springer.

W tym samym czasie tabloid „Fakt”, wydawany przez Ringier Axel Springer, był tytułem, w którym najwięcej reklam zamieściły spółki Skarbu Państwa, przeznaczając na nie prawie 1,7 mln zł. Wyprzedził tym samym „Gazetę Wyborczą”, w której spółki Skarbu Państwa wykupiły reklamy za blisko 1,2 mln zł. Na reklamach z budżetów spółek Skarbu Państwa nieźle zarobił też „Dziennik Gazeta Prawna”, bo ponad pół miliona złotych. Wydawany samodzielnie przez Ringier Axel Springer „Przegląd Sportowy” otrzymał ponad 400 tys. zł.

W tym samym czasie ministerstwa hojnie dotowały czasopisma. Najwięcej zleceń, i to aż za 592 tys. zł, otrzymał tygodnik „Wprost”. Co ciekawe, obficie reklamowały się w tym tytule także spółki Skarbu Państwa, gdyż tylko w pierwszym kwartale 2016 r. zamieściły reklamy za 922 tys. zł. Również liberalne stacje telewizyjne są mocno wspierane z budżetu państwa. Jak wynika z wyliczeń portalu Wirtualnemedia.pl, na podstawie danych cennikowych Kantar Media, kwota na reklamy wykupione przez ministerstwa i spółki Skarbu Państwa w TVN tylko w pierwszej połowie 2016 r. wyniosła prawie 4,7 mln zł, a w TVN24 ponad 1,5 mln zł. Polsat z kolei uzyskał w omawianym okresie ponad 14,9 mln zł, a Polsat News ponad 482 tys. zł.

TVN mógł liczyć na duże wsparcie ze strony największych spółek Skarbu Państwa. Na podstawie danych Nielsen Audience Measurement wynika, że bank PKO BP wykupił reklamy za ponad 18 mln zł. Grupa PZU umieściła tam reklamy za 930 tys. zł, Enea za 200 tys. zł, PKN Orlen za 180 tys. zł. Także i Polsat był hojnie wspierany przez polskie spółki Skarbu Państwa. Największe z nich przekazały telewizji Solorz-Żaka ponad 10 milionów złotych - Grupa Lotos (za 3,38 mln zł), Polska Grupa Energetyczna (za 3,16 mln zł), PKN Orlen (za 1,49 ml zł), Enea (za 1,44 mln zł), Grupa PZU (za 990 tys. zł).

Prawo i Sprawiedliwość dostało amnezji?

Członkowie Prawa i Sprawiedliwości wielokrotnie krytykowali powyższe media za brak szacunku wobec władzy czy polskiej kultury. Niejednokrotnie mogliśmy słyszeć, że publiczne pieniądze nie powinny być wydawane na media będące w rękach zagranicznego kapitału. Przedstawione dane nt. wykupowania reklam przez ministerstwa czy spółki Skarbu Państwa nie zamykają problemu. Są to jedynie najbardziej spektakularne wydatki z budżetu państwa. W dalszym ciągu reklamy w mediach z publicznych pieniędzy zlecają również urzędy miast (m.in. Słupsk, Gdańsk czy Poznań, o których pisaliśmy w artykule: "Prezydenci polskich miast ratują "Gazetę Wyborczą"") urzędy marszałkowskie, wojewódzkie czy spółki komunalne, takie jak np. wodociągi.

Wszystko wskazuje na to, że mamy do czynienia z niezwykłym absurdem. Rząd wykupuje reklamy w mediach, które go krytykują. Czyżby to nie było marnotrawienie pieniędzy z budżetu państwa?

BC, naszdziennik.pl

Sezon budowlany rozpoczął się na dobre wraz z nastaniem typowo letniej aury
Majówka jak i cały sezon wiosenno-letni zwykle sprzyjają wspólnemu grillowaniu i rodzinnym wypadom za miasto
W tym dniu odbędzie się uroczysta gala "Narodowe Dobro 2019" na Zamku Królewskim w Warszawie
Nadeszła wiosna a przed nami lato
Bociany już do nas zawitały a to najlepszy znak, że prace polowe wkrótce ruszą pełną parą

Międzynarodowa Wystawa Rolnicza AGRO SHOW organizowana jest przez Polską Izbę Gospodarczą Maszyn i Urządzeń Rolniczych od 1999 roku
Europejska polityka rolna wymaga zrównoważenia pod względem środowiskowym i społecznym oraz szerokiej debaty publicznej
Zakład w Ligocie Dolnej koło Kluczborka zwiększy moce produkcyjne Cedrob Pasze o 30 tys
Döhler to jeden z największych podmiotów skupujących owoce i producent koncentratu jabłkowego w Polsce
Od siewników, ciągników i kombajnów, przez prasy do belowania słomy aż po rozdrabniacze
Pogoda Warszawa z serwisu

Patronat
  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl

  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl


  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl