W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Dzisiaj jest 16 lipca 2019 | Imieniny: Mariki, Benity, Dzierżysława
Header

Aktualności

Skandal w systemie poboru opłat

2017-03-23

System poboru opłat od kierowców viaTOLL w ciągu ponad 5 lat przyniósł Krajowemu Funduszowi Drogowemu ponad 7,45 mld zł (od lipca 2011 roku do listopada 2016 roku). Dzienna liczba transakcji w systemie viaTOLL to ponad 61 mln, a wpływy to około 5 mln zł. Mamy więc do czynienia z ogromnymi kwotami.

Ogromne przychody finansowe to nie jedyna odpowiedzialność operatora systemu. ViaTOLL dysponuje także wielką bazą wiedzą, którą coraz częściej wykorzystuje państwo w walce z przestępczością (przemyt, handel nielegalnymi towarami, kradzieże samochodów) i zagrożeniami zewnętrznymi (terroryzm). "Szczelność systemu viaTOLL jest na poziomie 99,97 proc., co oznacza, że zapisana jest w nim niemal kompletna wiedza na temat ruchu pojazdów na sieci dróg nim objętych. Truizmem jest więc stwierdzenie, że przetarg na operatora systemu powinien być pod szczególnym nadzorem państwowych służb" - czytamy na portalu niezalezna.pl

Kontrowersyjny przetarg

W pierwszym etapie przetargu udział wzięło dziewięć podmiotów, m.in. Kapsch, Comarch, słowacki SkyToll czy narodowy operator systemu na Węgrzech. Do przetargu stanęły także dwie spółki kompletnie nieznane na rynku. Co ciekawe, obie o kapitale zakładowym wartym 5 tys. zł i zarejestrowane pod tym samym adresem - Al. Jerozolimskie 56c. Mowa o firmach Catterick Investments i Leadville Investments. Obie łączy też podmiot założycielski – Vistra Shelf Companies – i osoba zagranicznego biznesmena Christina Guy Gaunta.

Pierwsza z wzbudzających wątpliwości firm to Catterick Investments. Jeszcze do połowy lutego jej prezesem był Christian Guy Gaunt, a jego spółka Vistra Shelf Companies właścicielem 100 proc. udziałów. 19 lutego, na dobę przed terminem składania dokumentacji przetargowej, wpłynął wniosek o zmiany w akcjonariacie i zarządzie spółki. 90 proc. udziałów o wartości 4500 zł objął włoski Autostrade Tech, a 10 proc. udziałów o wartości 500 zł – Stalexport Autostrady (też kapitał włoski), której prezesem jest były minister skarbu Emil Wąsacz.

Druga firma, Leadville Investments, stanęła do przetargu w konsorcjum z jedną ze spółek-córek austriackiego Strabag AG (o Strabag Motorway GmbH, poza wpisem do austriackiego rejestru spółek, trudno znaleźć jakiekolwiek informacje – nie jest ona nawet wymieniona na liście spółek-córek znajdującej się na stronie internetowej spółki Strabag). Prezesem Leadville jest... Gaunt, a 100 proc. udziałów ma Vistra Shelf Companies.

Christian Guy Gaunt

Zgodnie z polskim prawem te dwa konsorcja powinna zostać wykluczone z przetargu, ponieważ były powiązane kapitałowo. Jednak, jak informuje "GP", na dobę przed terminem składania dokumentacji Catterick Investments zmienił właściciela.

Gaunt jest prezesem/członkiem rady nadzorczej w 288 aktualnie działających firmach. W przeszłości krótko kierował m.in. Onet Holding, Żabka Polska, LuxMed, Empik Assets oraz Ikea Business Service. Pod koniec lat 90. przebywał przez sześć lat w Moskwie i Kijowie. W Polsce o Gauncie zrobiło się głośno, gdy jako szef Kapiri Investments zaangażowany był w zakup Emitela, operatora radiotelekomunikacji, m.in. dostawcę sygnału TVP. Był również prezesem Cranbell, spółki, która przechowywała rezerwy ropy dla Orlenu. Kierował też firmą Caryville, która w 2015 r. w kontrowersyjnych okolicznościach nabyła państwowy podmiot PKP Energetyka.

Przypomnijmy, że podczas sprzedaży PKP Energetyka doszło do rażących zaniedbań proceduralnych. Dziennikarze "Gazety Polskiej" sugerują, że spółki Gaunta mogą mieć na celu unieważnienie przetargu o kluczowym znaczeniu dla państwa polskiego. "Zaniechanie rozbudowy sieci dróg płatnych mogłoby kosztować Skarb Państwa do 2018 r. nawet kilka miliardów złotych z tytułu nieuzyskanych przychodów" - czytamy na niezalezna.pl.

BC, niezalezna.pl,

Sezon budowlany rozpoczął się na dobre wraz z nastaniem typowo letniej aury
Majówka jak i cały sezon wiosenno-letni zwykle sprzyjają wspólnemu grillowaniu i rodzinnym wypadom za miasto
W tym dniu odbędzie się uroczysta gala "Narodowe Dobro 2019" na Zamku Królewskim w Warszawie
Nadeszła wiosna a przed nami lato
Bociany już do nas zawitały a to najlepszy znak, że prace polowe wkrótce ruszą pełną parą

Continental i John Deere, amerykański lider na światowym rynku w dziedzinie technologii rolniczych, rozpoczynają współpracę w zakresie oryginalnego wyposażenia
Rośliny motylkowate zarówno drobnonasienne, jak i grubonasienne są cenione głównie ze względu na wysoką zawartość białka i korzystny wpływ na żyzność gleby
Fala upałów, która od kilku dni przetacza się przez Europę, jest dobrym przyczynkiem by uczulić przewoźników na to, jak w tak ciężkich warunkach transportować towar, w szczególności produkty szybko zbywalne, a więc żywność, by nie traciła ona na wartości
lisko 400 przedstawicieli najważniejszych podmiotów skupionych wokół polskiego rynku żywności konwencjonalnej i ekologicznej wzięło udział w pierwszym Kongresie Rolnictwa i Żywności Ekologicznej ECO FOOD 360, którego organizatorem był Carrefour Polska
Międzynarodowa Wystawa Rolnicza AGRO SHOW organizowana jest przez Polską Izbę Gospodarczą Maszyn i Urządzeń Rolniczych od 1999 roku
Pogoda Warszawa z serwisu

Patronat
  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl

  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl


  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl