Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Dzisiaj jest 27 czerwca 2017 | Imieniny: Władysława, Maryli, Władysławy

Aktualności

Ratuj oczy przed komputerem!

2017-06-15

Już po kilku godzinach pracy na urządzeniach cyfrowych zauważalne są takie objawy jak suchość, szczypanie czy ból oczu. Przedmioty w niedalekiej odległości wydają się rozmazane, a po odejściu od komputera odczuwalny jest wyraźny ból pleców czy karku. Cyfrowemu zmęczeniu oczu towarzyszyć mogą zaburzenia koncentracji, zmęczenie, dyskomfort i bóle głowy oraz zaburzenia cyklu dobowego, powodujące problemy ze snem. Wynikają one z dużego wysiłku jaki oczy, a dokładniej mięśnie rzęskowe odpowiedzialne za wyostrzenie obrazu z bliska, muszą podejmować, aby widzieć wyraźnie wszystko, co wyświetla się na ekranach. Ponadto, ludzkie oko, by utrzymać prawidłowe nawilżenie mruga od 15 do 20 razy na minutę. Intensywne wpatrywanie się w monitory powoduje natomiast, że mrugamy rzadziej. Co więc zrobić, by po całym tygodniu pracy przy monitorach zapewnić oczom zasłużony odpoczynek lub jak zmienić nawyki by ograniczyć skutki cyfrowego zmęczenia wzroku?

Otaczaj się zielenią

Zarówno w domu jak i w pracy postaraj się otaczać dużą ilością zielonych roślin. Długość fali odpowiadająca kolorowi zielonemu jest najlepiej absorbowana przez ludzkie oko co powoduje, że oczy najmniej się męczą. Dodatkowo zieleń ma kojący wpływ na układ nerwowy, działa relaksacyjnie i odstresowuje.

Odpowiednia dieta to zdrowe oczy

Wiele osób o tym zapomina, ale odpowiednia dieta ma również duży wpływ na kondycję wzroku. Do listy produktów, które każdy powinien wprowadzić do swojego jadłospisu zaliczyć można: witaminy A, C i E, cynk, kwasy omega -3 oraz luteinę. Witaminę E znaleźć można np. w orzechach lub nasionach, witaminę A w szpinaku lub marchewce, C zawierają natomiast cytrusy ale też brokuły. Bogate w cynk są: wołowina, wieprzowina, owoce morza, kwas omega-3 dostępny jest w rybach, a luteina w szpinaku, jarmużu czy groszku. Specjaliści sugerują nawet, że spożywanie odpowiednich witamin i minerałów pomaga w zapobieganiu zaćmy, czy zmętnieniu soczewki. Oczywiście jest to tylko jeden z elementów dbania o kondycję oczu.

Sen to zdrowie

Nie od dziś wiadomo, że nieodpowiednia ilość snu również jest szkodliwa dla oczu. Niewyspanie powoduje ich zmęczenie, przyczyniające się do wysychania i wyraźnie odczuwalnego dyskomfortu oczu. W wielu przypadkach zauważalne jest nawet nadwrażliwość na światło, efektem czego jest ich podrażnienie i zaczerwienienie.

Przygotuj się do pracy

By wzrok tak dotkliwie nie odczuwał cyfrowego zmęczenia wynikającego z wielu godzin spędzanych przed ekranami: komputerów, smartfonów i tabletów należy nauczyć się dbać o ergonomię pracy. Siedzenie powinno znajdować się w odległości ok. 40 cm od ekranu lub w odległości większej, tak by monitor zmieścił się w polu widzenia użytkownika nie wymagając od niego odchylania się do tyłu. Równie istotna jest też prawidłowa postawa przed monitorem, należy siedzieć prosto, trzymając stopy prostu i opierając plecy o krzesło. Warto ustawić komputer tak, by od monitora nie odbijało się światło. Istotne jest również dostosowanie wielkości czcionek, regulacja jasności ekranu oraz redukcja migotania obrazu. Sprawi to, że oczy o ułamek sekundy szybciej rozpoznają skanowany obraz. Da im to dodatkowy czas na mruganie, czyli regenerację.

Przerwa nie tylko na kawę

Przy pracy z komputerem częstotliwość mrugnięć spada. Należy pamiętać o tym by robić to jak najczęściej. Co godzinę należy również pozwolić sobie na 10 lub 15-minutowe przerwy w pracy, aby popatrzeć daleko przed siebie i poruszać oczami w górę, w dół, w lewo i w prawo, dopasowując ostrość wzroku. Żeby pozwolić oczom na prawidłowe funkcjonowanie można również zastosować opracowaną w USA metodę 20-20-20. Mówi ona o tym, by co około 20 minut zrobić sobie przerwę na 20 sekund i spojrzeć na obiekt oddalony co najmniej 20 stóp (czyli 6 metrów).

Vision Express, PB

W czerwcu br odbyła się kolejna edycja ZŁOTEJ SIÓDEMKI BRANŻY ROLNICZEJ
Pojawiła się pierwsza polska sieć supermarketów w Niemczech
Portal TVEXPO przygotował kolejne zestawienie firm, których produkty cechują sie najwyższą jakością oraz innowacyjnością
Średnie firmy najlepiej w całym sektorze MŚP oceniają swoją sytuację w II kwartale br
Kolejny raz TVEXPO przygotowało zestawienie ZŁOTA SIÓDEMKA BRANŻY TURYSTYCZNEJ - tym razem roku 2017

Często słyszy się, że gospodarstwa rolne powinny spełniać wymogi bioasekuracji czy to związanej z zagrożeniem wystąpienia choroby ASF, czy ptasiej grypy
Powoli zbliża się ostateczny termin na złożenie wniosku o dopłatę z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany
Wiosna i lato to czas najcięższych prac polowych, co wiąże się z dużym zużyciem oleju napędowego w gospodarstwach rolnych
Jednym z najważniejszych problemów współczesnej ochrony roślin przed zachwaszczeniem jest zjawisko odporności chwastów na stosowane do ich zwalczania środki chemiczne
W najbliższych dniach miną 3 miesiące od ostatniego ogniska ptasiej grypy w Polsce
Pogoda Warszawa z serwisu

Patronat
  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl

  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl


  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl