W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Dzisiaj jest 23 lipca 2018 | Imieniny: Bogny, Sławosza, Żelisława

Aktualności

Nie - dla sprzedaży alkoholu nieletnim

2017-08-10

Brak dostępu nieletnich do alkoholu to sprawa wszystkich dorosłych – przypomina tego lata koalicja podmiotów i organizacji reprezentujących handel, gastronomię, przemysł paliwowy oraz branżę piwowarską. W ramach współpracy koalicjanci, w gronie których znalazły się: Polska Izba Handlu, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług, Krajowa Rada Gastronomii i Cateringu, Polska Izba Paliw Płynnych, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego oraz Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie oznaczą 100 tys. placówek handlowych, punktów gastronomicznych oraz stacji benzynowych specjalną naklejką potwierdzającą, że w tym miejscu alkohol sprzedawany jest tylko osobom pełnoletnim.

Letnie miesiące, wolne od zajęć szkolnych, a nierzadko również dostatecznej opieki osób dorosłych, są tym momentem, w którym niektórzy nieletni po raz pierwszy próbują napojów alkoholowych. Jak pokazały ubiegłoroczne badania przeprowadzone przez CBOS, tylko 7 proc. nastolatków swój pierwszy w życiu alkohol zdobyło samodzielnie. W większości przypadków trafił on w ręce nieletnich za sprawą dorosłych: rodziców, opiekunów czy sprzedawców. By przeciwdziałać temu zjawisku największe krajowe organizacje branżowe zrzeszające firmy z sektora handlu, gastronomii, branży paliwowej i przemysłu piwowarskiego zawiązały koalicję, której celem jest ograniczenie dostępności napojów alkoholowych dla niepełnoletnich.

Dorośli, bądźcie stanowczy

W ramach współpracy członkowie koalicji postanowili zaapelować do społeczeństwa o odpowiedzialną postawę, stanowczość i odwagę do reagowania na wszelkie próby udostępniania alkoholu młodzieży. – Reprezentujemy różne branże, ale tym, co nas łączy jest bezwzględny sprzeciw wobec sprzedawania i udostępniania napojów alkoholowych osobom niepełnoletnim. Podzielamy przekonanie, że w tej kwestii nie ma miejsca na żadne kompromisy i takie właśnie jest przesłanie naszego apelu. Kierujemy go do wszystkich dorosłych, w szczególności zaś do pracowników handlu i gastronomii, którzy w swojej codziennej pracy mają do czynienia z nastoletnimi klientami próbującymi nabyć napoje alkoholowe – mówi Danuta Gut, Dyrektor Biura Zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie, które zainicjował i koordynuje działania koalicji. Podpisany przez wszystkie organizacje członkowskie apel zostanie wysłany do mediów w całej Polsce.

Naklejka dla odpowiedzialnych

Apel to nie wszystko, co członkowie koalicji zaplanowali w ramach działań mających na celu ochronę młodych ludzi przez łatwym dostępem do alkoholu. Wkrótce na 100 tysiącach sklepów, barów, restauracji i stacji paliw, czyli w miejscach, w których można kupić alkohol, pojawią się specjalne naklejki informujące o tym, że dany punkt nie prowadzi sprzedaży napojów alkoholowych nieletnim. Do sprzedawców trafią również wizytówki przypominające o możliwości przejścia nieodpłatnego szkolenia z zakresu odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu z wykorzystaniem przygotowanej przez branżę piwowarską e-learningowej platformy „Odpowiedzialny Sprzedawca” dostępnej pod adresem www.odpowiedzialnysprzedawca.pl. To o tyle istotne, że – jak wynika z badania CBOS – niemal wszyscy pracownicy handlu (98,9 proc.) w swojej pracy mieli styczność z nastolatkami próbującymi kupić alkohol. – W takiej sytuacji to nie lada sklepowa odgradza młodego człowieka od półki z trunkami, tylko rozsądna decyzja sprzedawcy, który posiadając odpowiednią wiedzę i umiejętności jest w stanie właściwie zareagować na próbę nabycia alkoholu przez nastolatka. Platforma „Odpowiedzialny Sprzedawca” pozwala przećwiczyć wszystkie „krytyczne” punkty związane z obsługą nieletniego klienta, takie jak prawidłowa identyfikacja wieku czy skuteczne odmawianie sprzedaży – mówi Danuta Gut. Jak informuje Związek Browary Polskie, z możliwości edukacyjnych, jakie daje platforma skorzystało dotychczas ponad 12 tysięcy pracowników handlu i gastronomii.

Alina Grabowska

Sezon urlopowy trwa w najlepsze
Z tego względu, redakcja TVEXPO przyjrzała się ofercie firm, które swoje produkty i usługi kierują głównie do rolników
Wprawdzie o wygląd zewnętrzny powinniśmy dbać przez całe rok ale badania naukowe wskazują, że najwięcej uwagi poświęcamy temu jak wyglądamy w sezonie wiosenno-letnim
Przygotowania do letnich podróży idą z pewnością pełną parą
Wiosna to nie tylko idealna pora na porządki w przydomowym ogródku czy remont ale również doskonała okazja do zmiany wystroju wnętrz naszych domów i mieszkań

Prace rozpoczynają się od sprzątnięcia słomy
Rok temu, 12 lipca 2017 r
Polski rynek trzody chlewnej stawia przed rolnikami wiele wyzwań – niestabilność cen, rosnąca konkurencja zagraniczna, brak środków na inwestycje oraz zagrożenie ASF
Wczoraj odbyła się aukcja produktów mlecznych na platformie aukcyjnej Global Dairy Trade (GDT) w Nowej Zelandii
Obowiązujący w Polsce system ubezpieczeń z dofinansowaniem z budżetu państwa ma już ponad 10-letnią historię
Pogoda Warszawa z serwisu

Patronat
  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl

  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl


  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl