W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Szczegółowe informacje znajdują się w POLITYCE PRYWATNOŚCI I WYKORZYSTYWANIA PLIKÓW COOKIES. X
Dzisiaj jest 11 grudnia 2019 | Imieniny: Damazego, Waldemara, Artura

Aktualności

Haracze na A2

2017-10-25

Za przejazd odcinkiem Autostrady A2 zarządzanej przez GIODO (od Konina do Strykowa pod Łodzią) trzeba zapłacić 9,90 zł. To oznacza, że każdy przejechany kilometr kosztuje 0,10 zł. Za przejazd odcinkiem Autostrady A2 zarządzanej przez spółkę Autostrada Wielkopolska SA (od Nowego Tomyśla do Konina) trzeba dziś zapłacić 57 zł. To oznacza, że każdy przejechany kilometr kosztuje 0,38 zł (280 proc. więcej niż w przypadku odcinka zarządzanego przez GDDKiA). Może by tak UOKiK się tym faktem zainteresował? Zgodnie z tym, co czytamy na oficjalnej stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), podstawowym zadaniem tego Urzędu jest ochrona konsumentów w interesie publicznym przed praktykami przedsiębiorców, którzy mogą złamać zakaz stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

W efekcie prowadzonych postępowań administracyjnych Prezes UOKiK może wydać wobec danego przedsiębiorcy decyzje o zakazie stosowania praktyki naruszającej prawa słabszych uczestników rynku oraz nałożyć karę w wysokości do 10 proc. obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary. W przypadku dużych przedsiębiorców kara do 10 proc. obrotu w praktyce może oznaczać konieczność zapłaty od kilkuset milionów do nawet kilku miliardów złotych kary. Mając na uwadze powyższe może warto by było, aby UOKiK zainteresował się sprawą opłat pobieranych przez prywatnego zarządce odcinka autostrady A2. Wszak opłaty pobierane przez spółkę Autostrada Wielkopolska SA za przejazd 150 kilometrowym odcinkiem między Nowym Tomyślem a Koninem są (w przeliczeniu na 1 km) aż o 280 proc. wyższe od opłat pobieranych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad za przejazd 100 kilometrowym odcinkiem między Koninem a Strykowem pod Łodzią. Nawet jeśli do wyliczania średniej opłaty za przejazd 1 kilometra autostrady uwzględnili byśmy wszystkie płatne odcinki tego typu dróg w Polsce (nie licząc kwestionowanego odcinka zarządzanego przez Autostradę Wielkopolską SA), to średnia ta wynosiłaby 0,19 zł.

To oznacza, że stawka stosowana przez spółkę współzałożoną przez Jana Kulczyka (tj. 0,38 zł) jest o 100 proc. wyższa. Jeśli przebitka rzędu 100 proc. (w porównaniu do opłat stosowanych przez konkurencje), w kontekście specyficznego uprzywilejowania spółki Autostrada Wielkopolska SA oraz osiąganych przez nią zysków, nie jest naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów, to co nim jest? Z drugiej strony warto przypomnieć postępowanie UOKiK wszczęte przeciwko Autostradzie Wielkopolskiej w 2008 roku. Wówczas to sprawa dotyczyła pobierania przez zarządce pełnych opłat za przejazd odcinkiem autostrady, który był w remoncie, przez co czas przejazdu był znacznie wydłużony. Co ciekawe - jedną z pierwszych decyzji nowopowołanej przez Donalda Tuska prezes UOKiK (a została nią Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel) była decyzja o umorzeniu postępowania. Prezes UOKiK uznała wówczas, iż spółka Autostrada Wielkopolska nie naruszyła prawa, pobierając od kierowców pełną opłatę za przejazd trasą A2 w czasie remontu. Dziś jednak prezesem UOKiK jest ktoś zupełnie inny (Marek Niechciał z nadania premier Beaty Szydło). Kto wie, czy takie postępowanie zakończyło by się dziś tak samo?

Niewygodne.info.pl, UOKiK

Przed nami okres gorączkowych przygotowań do świąt Bożego Narodzenia
Czasami czujemy się wypaleni pracą na etacie jednak nie wszyscy mamy dość odwagi aby stworzyć własny biznes od podstaw
Jeśli właśnie zakupili Państwo lub dopiero zamierzają nabyć swoje upragnione "M" lub dom to na pewno równolegle rozważacie w jaki sposób umeblować własne "4 kąty"
Wychodząc na przeciw temu hasłu, redakcja TVEXPO przyjrzała się naszym rodzimym producentom żywności
Już jakiś czas temu musieliśmy odwiesić do szaf stroje kąpielowe i krótkie spodenki

Zboża ozime: Jak widać w tych już zimowych dniach dużo się dzieje
Doskonalenie i wdrażanie innowacyjnych technologii produkcji rolnej, techniki rolniczej i uprawy roślin to ważne wyzwanie, przed którym stoi polskie rolnictwo
Zbiory kukurydzy na ziarno są zakończone
Rolnicy coraz częściej rezygnują z tradycyjnej płużnej oraz bezpłużnej uprawy roli i sięgają po innowacyjne technologie w zakresie polowej produkcji roślinnej, w tym Mzuri Pro-Til
Choć zbiory roślin okopowych czy kukurydzy oraz uprawki przedsiewne są już zakończone, nie oznacza to końca pracy
Pogoda Warszawa z serwisu

Patronat
  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl

  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl


  • Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców: www.izbaprzedsiebiorcow.pl